Monday, June 25, 2012

New Job as Assistant Invigilator (Part 1)

Baru 5 hari tamat latihan industri, petang tu aku dapat 1 panggilan dari Bahagian Pengambilan Akademik, UKM utk datang temuduga sebagai pembantu pengawas peperiksaan. Pergh, kena dtg interview pulak? Terkejut jugak, sebab sebelum ni pernah mendapat job yang sama tetapi di UIA, Nilai....takde interview. Kawan apply kan, datang briefing, dapat jadual, esok tu terus mula kerja...haha..simple gile! Ni ada interview bagai, seriouss betull nehh :P

Aku try call mmbe aku, yg sama2 apply utk jawatan ni. Tapi dia tak dipanggil pulak, alahh takde kawan...tak bestnyaa. Mungkin kelebihan sbgai anak staff, aku dipanggil. Aduh, strictnya.

Dua minggu selepas tamat latihan industri, dalam kesibukan menyiapkan report l.i dan hal-hal di tempat l.i, 31mei aku pergi utk ditemuduga....perasaan? Aku takde perasaan langsung weh. Pasal time pagi tu jgk aku kena pegi tmpat l.i semula utk settlekan hal-hal markah l.i...ade interview lain lg menanti, dengan fikir nak pergi Kuantan lagi 2-3hari ni untuk hantar report. Serabut. Sampaikan pergi interview pagi tu cincai gila, orang lain semua bawak fail sijil, tapi aku? ...sempat rembat sijil tamat sekolah, sijil tamat diploma, sijil muet, surat beranak, kad pengenalan...ok, SIAP! hahah.

Aku sampai je tingkat 4, tengok dah ramai manusia-manusia yang memenuhi kaunter bahagian akademik. Pergh, sorang pun tak kenal! Konfem adik-adik semua ni! haha. Pasal aku tahu, kebanyak budak2 lepasan SPM je kot yg apply, aku je menyesat kat sini. Ah, redah jelaaa~ Buat macam tak de pape. Lepas cek kedatangan, pandang2 sekeliling, nk beborak dgn org sebelah, masing2 ada kawan...alahai malu laa nak tegur, sbb tak tahu nak tegur apa. hahaha tah pape..

"eh mak ke ayah awak yg keje sini?" tanya aku
"eh rumah katne?" tanya aku lagi
"lame dah ke sampai?"

itulah antara soalan2 yg tersimpan dalam hati aku, tapi tak sempat nk keluarkan pasal maluuuu nak bukak mulut...kehkehkeh..:P

Tiba2 ada seorang budak perempuan yg baru dtg, sorang2 jgk mcm aku, duduk kat sebelah. Baru lah aku berani bukak mulut sbb dia mula pandang2 aku dulu.hahha. Ok, Syazwani namanyaa :) Budak matrikulasi Johor, 19 tahun. Dia tanya aku, "baru lepas SPM ke?" Aku selamba jawab, "Takdelah, baru lepas PMR..."
Dia terkejut..."ouh yekee.....(senyum2)"... Aku dah tergelak2...." Haha takla, baru habis diploma...hehe" "Laa panggila akak la ni......" "Ye...." (Aku tahu semua kat sini pun adik2 je kot) :P

Time interview, kami dipanggil lima-lima. Aku, Alyaa, Liyana, adiknya, & Azrul. Soalan simple yang ditanya, "Apa kerja yang dilakukan oleh pembantu pengawas peperiksaan yang awak tahu?"
Haha.Ok, kita skip kat sini. Masing2 punya jawapan hampir sama je.
Seusai interview, aku tiba2 ternampak seorang kenalan. Budak sekolah aku, Qamelia Medina.... Akhirnya, ada jgk kawan.....takdelah aku lonely forever.haha.

Daripada 38 orang yg hadiri interview, ditapis, hanya 23 orang yang terpilih termasukk rezeki itu milikku :)

4-6june: selesai menghantar report l.i di Kuantan,
7-8: june Briefing di UKM, kemas dewan.
8-10: june balik kampung Perak (kenduri kawen abg sedara)
11 june: Start kerja!

Penat giler~~~ jadual pack sgt kalah retiss u! haha.

OK, selepas selesai briefing haritu, aku tgk jadual, aku kena bertugas kat Dewan Tun Abdullah Mohd Salleh (DTAMS)~~~ n Qamelia pulak kat Dewan Gemilang (DG)~
Alaahai tak sama, takde kawan lagi...kena carik kawan baru!

Selesai briefing, dibahagikan tempat, aku dapat kenal dengan member2 perempuan yg btugas kt DTAMS, mula2 Nadheera, then Liyana n Amira! Paling best, umur kitorang semua lebih kurang! Wey, ade geng~hehe. Diorang pon best, cakap banyak n tak sombong~hehe.

OK, next entry aku akan cerita 7 orang member lain, dan sorang-sorang punya perangai camne! gamat tak gamat, jom continue next entry! :))))

No comments: