Tuesday, August 7, 2012

8 Cara utk meredhakan masalah yg sering dipraktikkan...



1. Mengaji, solat
-Sungguh ini menenangkan.

2. Tidur
- Bila ada masalah, kdg2 ssah nk tidur. Tapi kalau dpt tidur, sekurangnya bila bangun tekanan msalah tu dah berkurang sikit.

3. Cari padang/bukit
- Berlari sepuas hati 2-3 round padang bola yg besar2 utk hlgkan tekanan yg menggunung. jerit sepuas hati, seperti melepaskan segala batu yg terbeban di atas kepala.
-Buat aktiviti2 riadah, bersukan.

4.Cari kawan
-Lepak dgn kwan2 yg boleh buat kita rasa happy, mmg ini selalu penawarnya. Sekaligus keceriaan diorang tu terserap sdikit kat kita....tp nnt bila bersendirian balik, tersedih balik pulak :(

5. Cari kerja
-Buat lah apa2 kerja yg membolehkan kita rasa sibuk sampai tak ada masa untuk fikirkan kesedihan yg boleh buat kita down....ini membantu.

6. Layan lagu
-Jgn layan lagu jiwang atau lagu2 sedih yg boleh mnambahkan kesedihan. Sebaliknya layan lagu yg brentak hard rock, catchy, ataupun yg boleh naikkan smngat kita balik.

7. Bermain dgn budak2, atau binantang peliharaan
-Mungkin kt rumah aku ni takde budak2 utk main. Tp tips ni aku guna time putus cinta utk 1st couple dlu, org yg ssh aku nk lupakan....time tu aku bela kucing, aku byk meluahkan kat kucing dr org sbb bila kita ckp kt org, xsemua yg fham kita dan x semua boleh mberi respond yg kte hrap. so kucing ni la tmpat aku bmanja dan mngadu...akuu sygg gila kt kucing aku ni, sbb bila aku bcerita, dia just pndang dan semacam faham dan lg mnja dgn aku...:(

8. Benda terakhir yg mungkin tak sepatutnya digalakkan buat bila tgh ada masalah ialah OFF HP! Tapi inilah yg aku buat. bila aku sakit hati dan marah dgn ssorang, aku tahan dr marah, elak dari bgaduh pnjang dgn bebalas msg, lebih baik aku off hp, cabut bateri, masuk dlm laci!! Puas hati aku...huhu. Jgn slh faham, ni bkn cara utk melarikan diri dr msalah, tp dgn cara ni, sekurangnya aku xbuat kputusan time aku mrah, aku bia redakan dlu, bru aku on blik...hmm..

No comments: