Monday, July 23, 2012

UPM, My Dream Comes True InsyaAllah

"Sesiapa yang berani untuk bermimpi, pasti akan berjaya...dan mimpi serta impian haruslah disertakan dgn usaha yg setimpal."


                                                 

Seiingat aku, lepas SPM aku teringin sangat nak masuk belajar ke Universiti2 tempatan yg ada...sumpah aku berharap sgt utk dapat dulu... Tapi lepas permohonan UPU aku ditolak, dan rayuanpun diendahkan, hancur rasanya hati ni oi utk sambung belajar. Tapi kata org, 1 jalan tertutup, pasti akan ada jalan2 lain yg terbuka. Rezeki Allah tu luas, cuma usaha pada kita je utk cari dan terus mencari :))

Dulu sebelum SPM, aku minat gila nursing. Tapi lepas dah dapat keputusan, dah dgr mcm2 bidang utk peluang kerjaya, aku dah mulaa berminat dgn bidang lain. Tapi tetap dgn aliran sains sbb minat kearah tu wlpun tak pandai mana belajar dulu...huhu. Dgn bawa result spm, 6A 4C (bi n sciences subject sume C oi mmg xdpt lah msuk U)..huh.

Aku diterima masuk Politeknik, Kuantan Pahang. Itupun kawan aku yg tolong belikan no.pin sume. Aku isi main2 je (patah hati psal tak diterima msuk U utk diploma...sobs2). Kebanyakan kos kat poli ni lebih kepada kejuruteraan, akaun, n only kos 'Food Technology' je yg ada belajar sains2. So time tu aku mmg pilih kos ni jela...sama ada sijil or diploma, n at last dpt Diploma, pergi je.

Start sem 2, ada seorang lecturer ktorang ni suka tanya....siapa antara ktorang ramai2 ni yg bminat nak smbung bljar lg lepas habis diploma. Maka ada lah separuh kelas yg angkat dgn smngat. Lect tu ckp; "Saya pasti klau awak di semester 2, seramai ni bminat nk smbung bljar lagi, nnt bila ditanya sekali lagi di akhir sem, mesti jumlah ni dh semakin bkurang, dan mngkin akhirnya ramai yg bminat & mmilih utk bekerja dr belajar.."

Ternyata betul. Bila aku dah sem 6 (sem last), aku tnya budak2 kelas aku nak smbung bljar mana, ramai yg mcm pilih utk kerja, cari duit dari cari ilmu. Ok lah, takpe setiap org ada jalan dan pilihan hdiup masing2. Tapi dari awal lagi aku tetap dgn kputusan aku, selagi boleh kutip ilmu, aku nak kutip ilmu. Target aku nak dptkan master, tapi andaikata xmampu, xbkesempatan, sekurangnya aku nak smbung ijazah. Kata org, target biar lebih tinggi dari kmampuan.

Aku ingat lagi, ramai yg psycho aku suruh kerja lepas habis belajar. Aku ingat lagi, sem 6 tak habis lagi, budak2 kelas aku dah hantar resume diorang kehulu kehilir, rata-rata cari keje...tapi bila ditanya aku? 1 resume dan interview pon aku xhantar, xpergi, apalagi nk dipanggil. Dh xmintak mana2. Aku cuma usaha cari keje part time (sementara) utk hilang bosan duk umah n utk dpt side income dr tak wat pape. Mintak keje tetap? SPA? Kerajaan? Kilang? Lab? Sambung kt tmpat praktikal? Semuaa aku tak nah...sombong gila,huhu.

Bkn sombong, hakikatnya aku taknak merumitkan keadaan. Aku mcm yakin aku dpt smbung bljar lagi. So aku tkut kalau2 time tgh keje best, sekali dipanggil utk smbung bljar, aku risau aku tak dapat buat pilihan. Dari terhimpit dgn kdaan cmtu, lebih baik aku relaks2 dlu, rehat2 tngkan fkiran dlu lpas 3thn perah otak.

Ada seorang classmate aku ni, dr awal2 sem 6 lg dh tnya2 aku nak keje mana lepas abes bljar ni, dah mntak keje mane, resume siap ke blom. Nasihat aku suh keje dlu, cari pngalaman, klau takde pnglaman nnt ade degree pon tak laku, skill takde. Dia tnya lagi, kalau xdpt smbung bljar camne, haa psycho aku je kejenyaa.

Aku ada sebab2 kukuh yg tersendiri utk difense diri aku & akan tetap dgn pndirian aku dr dulu smpai lah ke laa ni! :)) hehe..


Ini antara reason2 yg pernah aku bg time senior aku mntak pendapat, dan hasil perkongsian bsama hampir 10 rakan lain, terjawablah...dan reason ni lh yg aku pegang utk kuatkan smngat mnuntut ilmu lg...

Ø  Orang yakin die akan pilih smbung stdy at last. Sebab ape? Byk baiknya sambung dr kerja. Kalau kerja setakat dip ni, xdpt pergi jauh mane….nnt bile ade org baru, graduan lain yg mohon keje, yg kelulusannya sume yg ade dgree…so agk2 kita ni org pndg x?mgkin lah pndg kalau dh krja lama, tp mgkin jgk silap2 kita kena tolak tepi…stkat dip…mgkin kena keje keras sket…bebanding ade dgree,mgkin post kite n gaji lebih tggi….oke tu 1.

     Ø  Kedua, kalau die kerja 2-3thn, lpas tu agk2 dh pgang duet byk, dh seronok ade gaji,duet msuk stiap bln, tgk org laen pn sume da abes stdy….die agk2 ade smngt nk smbg stdy lg? time tu mgkin kalau ade smngt yg kuat je kte still plih nk smbg, tp kalau dh mlas, otak pn dh lama x kene push, xmsuk bljar lama dah…mesti kte pn cm mlas. N at last,kte teruskan kerja dgn ada dip je.

      Ø  Ketiga, tak semua org ade pluang utk smbg bljr kn? Ssh btul nk dpt msuk u, ape lg dpt UPM tu hrapan n impian sume org including me. Lgpun kn die pun mmg mnat nk smbg bljar n bljr kt ctu..rugi kalau die tolak.

     Ø  Ke4, mak ayh die pn da stuju, n da  korban byk bnda kn utk die smbg stdy. Tmsuk la sggup byr kereta, sggup uruskan sume bnda nk smbg bljar nnt. So diorang msti nk tgk ank diorg pgang sgulung ijazah kn at least. Dlu pn die mmg nk sgt msuk u kn. Buktikan kt org2 2 yg die pn blh brjaya jgk even ada org yg pndang rendah dkt kita selama ni.

     Ø  Ke5-ramai org ckp, selagi boleh smbg stdy time muda2 ni, better smbung dlu. Nnt usia pn dh mngkat, dh cpt pnt sume, nk pkir mcm2 lg,so selagi ade peluang…amek je pluang tu. Takut bkerja kt ssuatu tmpat dlu dlm jgka msa yg lama,kte pn akn cpt bosan.

    Ø  Ke6-pluang keje foodtech tu bykk~mane2 pn org sekeliling sy akn ckp,foodtech ni byk pluang keje n sng nk dpt.die pn tao kan. Yela cume nk dpt gov tu la cm ssh sket. Tp xpe la,kalau die dh ade dgree nnt, pcaya pada rezeki…mmg lh akn ade byk saingan nnt…tp compare than dip, fr sure most company akn prefer bdak2 dgree dlu kn. Mcm yg bos die ckp tu, klau lpas dh abes blajar nnt, kalau nk smbg keje ctu blek pon boleh kn….so xde msalah la kn nk smbung blaja pn, then kalau ade rezeki,apply ctu blek. Dapat or xdpt tu rezeki msing2. Yg pnting,kite da usaha. Mgkin rezeki kte kt tmpat lain n lbih baik,mane tao kan. Then, klau dh dpt dgree,result pn ok,xde sbb company lama nk tolak keje ctu blk,dh ade advantage,pnglaman keje ctu pn dh ade.

Aku pernah mntak pendapat dari makcik aku, sama ada patut kerja dulu atau smbung blajar? Mak cik aku ckp, better sambung bljar di usia muda ni...biar jelah org nk ckp apa, xde pengalaman tak laku ke, kot2 mane tahu 3-4thun lagi nanti org cari kerja, nak pakai ramai budak2 ijazah...sebab sekarang diploma pun dh jadi basic, blambak. Dunia bergerak kedepan dan semakin kedepan. Betul jgk katanya~ Berguna utk aku. Ok! dh ada defense..hehe.

Jujurnya, dari sem 1, aku target dan jaga pointer aku utk setiap sem. Aku nak kekalkan cgpa sekurang2nya 3.70... Aku usaha kearah tu. Dan dgn izin Allah Alhamdulillah melebihi drp target...3.75, start dari situ aku semacam yakin utk dpt smbung ijazah. Alhamdulillah klau niat baik terutamanya nak mnuntut ilmu, Allah sentiasa permudahkan. Kan kalau mati dlm kdaan mnuntut ilmu tu kan dkira mati syahid, hebatnya :)

Daripada seratus lebih pelajar budak batch aku kt poli, ada dalam lebih kurang 20 org pelajar yg dpt sambung (batch aku), iaitu dlm 12%. Aku tahu ramai yg kecewa dan putus smngat nk bljar bila ape yg diharapkan xdpt...hmm. Sekarang masing2 tgh tggu rayuan, aku harap kwan2 aku yg btul2 nk bljar tu dpt pluang ni! UPM satu2nya Universtiti yg menjadi impian semua budak2 poli aku, sbb most lecturer yg mngajar kami pon ex student UPM, then kos2 yg disediakan di UPM berkaitan food ada byk. Selain UPM, kos bkaitan makanan ada juga di UKM, UMT, UMS, Unisza, USM, dan UiTm. 


"Dimana ada Kemahuan, Di situ Ada jalan! Pilihlah yg terbaik utk masa depan yg pnjang.."

"Carilah ilmu hingga ke liang lahad.."


Maksudnya tiada batas utk cari ilmu Allah ni, semakin kita cari ilmu semakin kita jahil...sbb apa? sbb rupanya  byk benda lg benda yg kita tak tahu sebelum ni sama ada hal2 duniawi mahupun ukhrawi..maka carilah! 

Man Jadda wa Jadda! Sesungguhnya sesiapa yg berusaha, dia akan berjaya.. Amin! ya Rabbal Alamin!


No comments: