Monday, July 4, 2011

H.o.B.i

Start cuti sem hari tu aku da mula sambung balik hobi lama yg ditinggalkan tatkala ada waktu lapang..
iaitu menulis cerpen..:) Tapi buat masa ni aku nak concentrate kat 1 cerita yg dh lama aku tangguhkan ni, aku da refresh jalan cerita n watak2 dlm penulisan aku kali ni. n kalau boleh aku nk terus pnjgkan jln cerita tu dr cerpen aku dh bertukar nak jadikannya sebuah novel. wah! tingginya angan2~~
So dlm waktu cuti ni aku sempat plot jalan cerita n kesinambungan utk sedapkan lg cerita tu. Penulisan n cerita ni byk bg makna kat aku. So tanpa pengalaman n berangan, sebuah novel xmampu dihasilakan. See? nampak sgt aku ni byk berangannn lebehh~~wakaka. Takpelaaa dr berangan2 tu la boleh buat karyaaa tawww...ecececeyhh. padahal belum pape pon lagi. HEHE. Sebanrnya mnulis ni salah satu hobi aku dr sekolah rendah lg. Then start tgkatan 2 aku dah start minat dgn sastera. Aku penah hasilkan lebih 10 sajak masa form 2. Aku duduk2, aku pegang pensil, aku tulis...so lama2 benda tu dah jadi mcm hobi. Start form 3 aku dah buat lebih kurang 3 cerpen. Tp sejak format komputer masa aku form 5,  dh la xde back up....hilang sumeeeeee....waaa. Aku pernah hantar cerpen utk mjlh sekolah n pernah print out 1 cerpen ni masa form 4 utk kwn2 baca n komen~hahah~malu je.
So selain dpt sumber ilham dr pengalamn n berangan, n utk tahu lebih lg cara penulisan yg baik, aku byk baca novel2. n Publisher Favourite aku adlh drp Nylea Publisher, Alaf 21, Buku Prima dll.


Aku sbnrnya dh lama pasang cita2 utk hasilakan sbuah novel penulisan sendiri. So kalau ada cita2,mesti ada usaha. Aku skrg tgh curi2 masa utk menulis dan sambung kerja yg tergendala. Aku pun masih baru dlm penulisan n baru belajar cara penulisan yg baik. Masih byk lg kelemahan dlm penulisan yg prlu diperbaiki. Tapi,hasrat usaha dan cita2 tetap ada. Tunggu je lahhh satu hari nnt~~~hehehehe. *poyo* ><

No comments: