Wednesday, May 4, 2011

Sahabat yang baik ialah sahabat yang dapat menegur kesalahan sahabatnya.

Bismillahirahmanirrahim.

Hari ni segala yang terbuku dah terluah.
Segala yang terpendam telah terbongkar.
Segala perasaan yang ada dah ditunjukkan.
Aku dah tahu kebenaran.
Aku dah nampak siapa betul siapa salah.
Terima kasih Ya Allah.

Buang segala ego, motivasi diri sendiri.
Jangan tuding jari ke sesiapa.
Jangan merungut.
Aku betul-betul redha dengan takdir dan ketentuanNya kali ini.
Tenangkan hati menerima segala yang dah ditakdirkan dalam jalan hidup aku.

Terima kasih sebab diberikan kekuatan untuk luahkan segalanya kat aku hari ni.
At last aku tahu apa kesalahan yang aku dah buat.
Kawan yang baik adalah kawan yang dapat menegur kesalah kawannya.
Ye..korang meng kawan yang baik sebab dah sedarkan aku.
Terima kasih banyak-banyak!
Ini adalah kesalahan terbesar yang pernah aku buat selama berkawan.
Perangai aku berubah sejak masuk sem 3.
Aku memang dah lama sedar.
Tapi bila takde yang tegur aku mula buat tak kesah
dan masih terus dengan sifat aku tu sampai lah sem ni.
Aku pemalas.
Aku mengaku.
Aku suka buat kerja last minit.
Aku mengaku.
Aku buat kerja siket, kerja aku korang yang habiskan.
Aku mengaku.
Aku asyik dengan facebook je.
Semua kerja aku jadi terbengkalai sebab perangai aku.
Dan sebab gila batak aku terhadap facebook.
Aku mengaku.

Mengigil aku membaca segala luahan hati seorang sahabat.
Sakitnya tak usah cakap.
Satu persatu perkataan yang dilemparkan takda lagi tapis-tapis.
Takda lagi untuk menjaga bahasa dan perasaan aku.
Mungkin dengan cara ni baru boleh menyedarkan aku yang sememangnya Degil dan tersangatlah Keras Kepala.
Batu yang keras boleh dilembutkan apakan lagi hati manusia.
Aku buang jauh-jauh semua perasaan ego dan keras kepala aku tu.
Aku memang nak dengar kesalahan aku.
Aku memang inginkan kesedaran.
Aku perlukan perubahan ke arah yang lebih baik.
Aku taknak orang cakap-cakap belakang tentang aku.
Biarlah baik buruk aku, aku dengar depan mata aku sendiri.
Bukan jadi perbualan belakang dan bisikan syaitan.

Sekali lagi terima kasih.
Sekarang aku dah tahu salah aku,buruk aku.
Memang banyak sekali celanya dari elok.
Takpe, kata orang..
"orang yang menegur mestilah dengan adab, manakala orang yang menerima teguran mestilah berfikiran positif".
Aku terima.
Dengan teguran ini aku akan baiki kesalahan aku.
Aku banyak buat salah dalam berkawan.
Cermin diri kita sebelum cermin orang lain.
Kalau kita buat kesalahan kita memang takkan nampak melainkan ada yang menegur kesalahan tu.
Dan terima kasih sebab sudi menegur aku akhirnya.
Semua ini jalan cerita aku.
Walaupun sakit untuk aku terima.
Ianya lebih sakit dari yang sakit.
Tapi inilah kenyataan yang perlu aku terima.

Seperti sahabat pernah cakap.. 
"Dengan sifat sabar ini, hubungan persahabatan terus berkekalan walaupun kadang-kadang dalam bersahabat, kita selalu diuji dengan sikap rakan yang mengundang rasa kecil hati."


*i miss the first moments we are laugh together*

No comments: